Sunday, August 29, 2010

Don't despair and never loose hopes..

Salam hi hello gentle readers.

Been a week. It's been a week. I am here in Seoul. Far away from home. From my family. Malaysia is a home. Real home for me. I've been repeating the same sentence. Yeah. I'm homesick.

Eversince I arrived, things have been very difficult for me. I struggle every second to stay put. Especially with my mind. I've been trying very hard to adapt with the whole situation. In fact I've set my mind, to focus and get ready before I even set my feet here. It was a shock, I admit, that everyone will have the same feelings. A cultural shock, of course. Their people, their places, their daily routine habit, their tradition, their culture, their belief, everything. Everything is so different. I understand. And I've told myself like thousand times since I was in Malaysia. 

But the real situation is still, seems very tough for me. Most of all, I don't expect their tradition is something that is very important that you even have to put the religion aside. God knows how miserable I am. I am confused, scared and unsecured. The first biggest challenge is the reception party. In which Prof is expecting me to drink in order to respect him. To respect others. It's their culture. It's their tradition. To see how will I act when I get drunk. To evaluate me when I lose my mind. I pray so hard that to keep my faith. I pray so hard to keep on standing with my dignity, with my belief, my principle. Most of all this is my religion. I will definitely stand to fight. Alhamdulillah greatest thanks to my dear God, the one who listens to all prayers, with His will, I managed to overcome the first hurdle. For the first challenge, I succeed. But it's a long journey ahead. And a lot more challenges are waiting.

At one time or another I'm having this kind of thought. How did I ever ever think of coming here. How did my mom and my dad ever allowed me to go and study, all alone not just out from their sight, but far away in some foreign country, foreign culture. I was always be their little baby. I was always hide and feel comfort in my little cottage. With mom and dad around. My home. How did my Professors suggested me to go ahead. How did my lecturers telling me this was an opportunity. Something I shouldnt miss. How did my friends, my relatives gave me their full support? Saying it was stupid to say no to such a golden opportunity. How did everything just fall into place? Back when I was in Malaysia.


But when I look back. I'm beginning to understand. God must have His own reason for everything that happened. Nothing, nothing is happening without His permission, without His will. He knows the best and what's best for us. He never burden us with something we can't even bear. For God never abandoned our prayer. There must be something behind everything that happened. I won't notice now but I will find out later. In God's will, InsyaAllah.
  

The hardship I faced, reminds me to my intention. I come to study. I come to gain knowledge as much as I can. I come to excel in every way I can. I want to serve the community. So God granted my wish and sent me here. So shouldnt complained much about living. Living and studying is two different things. Lets focus on the main intention and stay put.

In meantime, I really need every strength I have to struggle. And I really need you to pray for me. Pray for my strength. And thank you so much. Only God can reply every man's good deed. May God bless you.

Oh Allah I pray for the strength! I pledge you to guide me the way. And I will work very hard InshaAllah.

video



 
Don't despair and never loose hope, 
cause Allah is always by your side.
InsyaAllah you'll find your away


Turn to Allah, He'll never far away
Put your trust in Him, raise your hand and pray
Oh Ya Allah, guide my steps don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way.. InsyaAllah....
 

Sunday, August 22, 2010

Bilik saye

Salam
Saya takda banyak masa malam ni. So ni sikit saya letak gambar bilik. sikit jelah, serba kekurangan, yang ada tu pun baru beli semalam dan hari ni. Gambar rumah menyusul nanti ye..

jom terjah bilik!
tadaa!
Ha nilah tempat beradu

Asalkan selesa, guna apa yang ada..
Kotak tempat sangkut baju tu dijadikan alas tempat nk letak baju..mcm saya cakap, guna apa yang ada.
Pembalut plastik comforter tu dah jadi laundry bag. hihihi
Saje nak zoom, tu gambar orang2 penting dalam hidup saye. Belum tampal, gambar atuk n nenek.


Rumah kecik je, tapi bilik selesa. Gambar ambil lepas kemas nampak luas sikit dari mula2 dtg masa belum ada brg. hihi..

Wednesday, August 18, 2010

Doa Untuk Atuk


Jauh berkelana membawa diri
Tinggal semua yang kukasihi
Gundah gulana tidak terperi
Rawan hati ku tanggung sendiri



Tinggal lagi 2 hari je sebelum aku berangkat pergi. Pergi jauh dari semua bukan buat seminggu dua. Macam mana nak aku gambarkan perasaan ni. Tak pernah aku jauh dari keluarga dan sanak saudara. Ya, aku pernah lima tahun tinggalkan keluarga, tapi cuma di Seremban. Atuk dan ibu datang berselang minggu. Tak pernah aku rasa kesunyian. Ya, aku pernah lebih jauh dari situ semasa di Kelantan menjalani latihan khidmat negara. Tapi cuma tiga bulan. Dan aku pulang setiap bulan. Baru di Kelantan! Baru di Kelantan! kata kalian. Tapi seminggu yang pertama mataku merah saja. Terpandangkan bantal, menangis. Terpandangkan tilam, menangis. Terpandangkan dinding, menangis. Masuk tandas, meraung terus. Manja? Ya memang kuakui. Lagaknya bagai bayi? Ya maafkan, sebati dengan diri.

Tiga hari bersama atuk dan nenek di kampung. Tuhan saja yang tahu sukarnya aku menahan sebak setiap kali memandang wajah atuk. Baik dalam jaga mahupun saat lena. Sakit dada rasanya menahan tangis dan hiba, terkenang atuk yang bakal kutinggalkan. Aku bersama atuk dalam duka dalam tawa. Aku bersama atuk sejak bayi hingga dewasa. Masa-masa ini teringat kenangan dahulu sewaktu membesar di kampung. Meronda kampung dengan motor Honda atuk. Ketika belajar solat dirotan kerana tak sempurna bacaan. Ketika bermanja berbaring di riba atuk. Ke mana saja atuk pergi wajib aku ekori.Apabila nenek pergi meninggalkan aku buat selamanya hubungan dengan atuk bertambah akrab. Seperti belangkas tak mungkin atuk jauh dari pandangan mata.

Ketika aku jauh menuntut ilmu di sekolah dan matrikulasi atuk tetap datang selang seminggu membawa apa saja yang kupinta. Megah atuk berbangga akan cucunya belajar di sekolah ternama. Sehingga aku meningkat remaja dan didatangi masalah pada atuklah tempat ditimpakan segala aduan. Tenang atuk mendengar, menasihat dan memberi jalan penyelesaian. Bila gusar, telefon atuk. Bergaduh dengan ibu, balik kampung jumpa atuk. Masalah kewangan, juga mengadu pada atuk.

Tamat pengajian, atuklah orang yang paling bangga. Katanya itulah sahaja yang beliau pinta. Cuma sekeping sijil itu sahaja yang telah menggembirakannya. Sekeping sijil yang membuatkannya bangga. Basah mata atuk mengucapkan tahniah. Tidak sia-sia lelah payah beliau membesarkan. Tidak sia-sia leter motivasinya mendisiplinkan. Tidak sia-sia ribuan ringgitnya dilaburkan.

Saat-saat aku mahu meninggalkan kampung, air mata mengalir laju bagai tak dapat ditahan-tahan lagi. Teresa-esak tangisku memohon restu. Basah pipiku mohon doa berterusan dari atuk. Dalam sedu-sedan aku pohon atuk bertahan, meminta Tuhan panjangkan umurnya, melihat aku pulang dengan jayanya. Bukan sedih hati ku pergi lama, tapi alangkah ralatnya jika atuk pergi semasa ketiadaanku. Alangkah terkilan jika atuk telah tiada untuk melihat kejayaanku. Bergetar suara atuk, sekeras sekental cekal hati lelakinya, mengalir juga air mata dari bibir mata atuk yang tua. Tertahan-tahan suaranya dalam sendu meminta agar aku terus mendoakan kesihatan dan kesejahteraan beliau. Agar terus menghirup udara bumi walau dalam keuzuran. Agar boleh beliau lihat aku pulang lagi dengan kejayaan. Aku dirangkulnya erat dalam kepayahan. Tak sudah-sudah pipinya kucium. Biar basah. Biarlah. Aku makin lemah. Terus semakin keras esak tangis kami. Bercampur dengan esakan nenek dan yang lain yang berada di situ.


Oh Tuhan sajalah yang mengerti hancur luluhnya hati waktu melihat atuk menangis melepaskan ku pergi. Bukan ke utara bukan ke selatan boleh ku bergegas pulang sekiranya sesuatu terjadi. Aku pergi merentas negara menyeberangi lautan. Aku pergi bukan seminggu bukan sebulan. Lima tahun telah pasti berkelana menambah imu di dada.


Hanya pada Mu tuhan aku pohon, kurayu dan kupinta. 
Apalah kiranya Kau makbulkan doa. 
Apalah kiranya Kau tunaikan hajat. 
Apalah kiranya Kau panjangkan nikmat. 
Izinkanlah nadi atuk untuk terus berdenyut. 
Izinkanlah nafas atuk terus boleh dihela. 
Izinkanlah beliau melihat aku kembali bukan dengan tangisan sedih pilu lagi tapi biarlah dengan air mata gembira.


Hanya pada Mu lah Tuhan yang Maha Mengerti. 
Pemergian ku menuntut nilai pengorbanan yang amat-amat tinggi. Semua dengan niat berjihad menimba ilmu di jalan yang Kau redhai. Maka permudahkanlah urusanku ini Ya Allah. 
Luaskanlah jalan hambaMu ini. 
Janganlah Kau getarkan keyakinan ku dengan urusan hati yang hiba. Jangan Kau pudarkan semangatku dengan mainan perasaan yang meruntun jiwa. 
Janganlah Kau kusutkan fikiranku dengan kocakan berita yang membawa duka. 


Hanya pada Mu lah Tuhan yang Maha Berkuasa atas segalanya. 
Aku pohon supaya ditetapkan niat, diteguhkan iman, dikuatkan semangat, ditabahkan hati dan dicekalkan jiwa. 
Dengan izinMu lindungilah aku,
supaya sentiasa dalam lingkungan rahmatMu, 
supaya sentiasa bersama barakahMu, 
supaya sentiasa aku dekat padaMu.
Aaminn..


Biarlah orang-orang yang kusayangi di dunia ini terus bersama agar kelak aku bisa membalas jasa menabur budi.. :')




 Hj. Ibrahim Liman

Hjh. Saniah Jamal

Wednesday, August 11, 2010

Mahar Cinta

Andainya dapat engkau mendengarkan 
Suara di hatiku melagukan rindu 
Kiranya engkau mampu mentafsirkan 
Setiap bait kata-kata yang terucap 
Pasti dirimu kan memahami harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah 
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan segunung kebahagiaan 
Sebagai mahar hantaran 

Apakah mungkin engkau mengerti 
Setiap cinta yang dilafazkan 
Bukanlah sekadar mainan 
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan 
Suara di hatiku melagukan rindu 
Kiranya engkau bisa mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap 
Pasti dirimu dapat melihat 
Rahsia kasih yang terpendam 
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu....selamanya...


Saturday, August 7, 2010

............

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm....................................................

Lebih baik takde kot.

Monday, August 2, 2010

Great Weekend!

Salam Hello Gentle Readers!

I went to UKM last Saturday to pick my graduation robe. It was totally a blast weekend. I met my classmates and we had really great time together. We had nasi beriyani gam for lunch and went for karaoke. At about 5.30 in the evening ( when the weather is just nice) we went to Botanical Garden Putrajaya to take pictures. Thank God it was a clear, windy day so the pictures were awesome. Gorgeous models should be credited for that reason too. *wink*




It was fun it was fun! Although I met somebody I don't  like earlier. Lucky that person wasnt stuck with us till the end of the day. Such an eyesore.Yuck! 

After Maghrib we all went back but Ecah and me went to Suria's house. Oh not to forget I would like to thank Suria for providing accomodation, great dinner and breakfast. May God bless you. Plan for a movie that night got to be cancel cuz Shakira had an urgency at home. But we all are tired. So we sleep earlier that night. 


The next morning (after a long good sleep) Abg Zul picked me and we went to Langat for the fruits. Ayah n ibu were already there. I helped ayah plucked the rambutan and had great time with the durians. hehehe...


Chemi isossoyo~~

All the joy that we had together, are going to be memories that will remain forever.... :')