Wednesday, May 18, 2016

Perihal Tiga Jenis Usia

Salam hai pembaca budiman, 

Kisah yang aku akan kongsikan ini adalah salah satu artikel dalam kolektif artikel yang telah dibukukan, karangan Norden Mohamed, seorang ketua pengarang dan kolumnis akhbar, berjudul "Nasihat Segar Agar Kita Sedar -MAAF CAKAP".Buku ini diterbitkan oleh Grup Buku Karangkraf (2013). Baru sahaja meminjam buku ini dari Perpustakaan Tun Seri Lanang tempat aku menuntut ilmu, kukira buku ini agak menarik dan kebanyakan kisah nya dekat dengan kehidupan semasa ku. 

Semoga yang membaca mendapat manfaat dari perkongsian ini.. 



"BARU-BARU ini saya bertemu seorang teman lama. Sapaan saya yang ceria kerana sudah lama tidak berjumpa dengannya hanya dibalas dengan sebuah senyuman yang tidak simetrik. Jalannya yang pantas telah bertukar perlahan. Suaranya yang lantang telah berubah menjadi perlahan. Malah, peribadinya yang ligat berubah menjadi tenang lagi menenangkan. 

Saya terus bertanya khabar, bukan sekadar untuk berbasa-basi, tetapi untuk mengetahui mengapa dia berubah laku. Maklumlah, kami berkenalan sejak di zaman muda lagi. Dia terkenal di kalangan kami kerana sering bertukar kerja. Dia memulakan kariernya sebagai kakitangan kerajaan, kemudian bekerja dengan swasta, dengan NGO, bekerja sendiri sehingga akhirnya dia mempunyai pelbagai perniagaan yang di antaranya hartanah, seni bina, sewa kereta, resort, restoran, kafe siber malah kolam memancing.

Teman saya ini mula bercakap mengenai usianya yang tinggal sedikit dan bagaimana dia hendak menghabiskan sisa-sisa hidup ini. Mengenai perniagaannya; dia bercadang untuk menjual sebahagian daripadanya dan yang lain diberikan kepada anak-anaknya. Mengenai hartanya, dia sudah pun mendapatkan perkhidmatan peguam untuk menulis wasiat dan belajar mengenai faraid. Mengenai dirinya, dia hanya ingin memperbanyakkan solat sunat dan bersedekah.

Kesemuanya bermula apabila usianya mencecah 55 tahun. Tiba-tiba larian pantasnya merentasi garisan kehidupan telah bertukar perlahan. Seolah-olah usia itu telah memancung atau memisahkan dua dunianya. Nampaknya, teman saya sudah mengatur baki kehidupannya. Malah, dia kini megurus kematiannya. Mengapa? Kerana teman saya diingatkan oleh usia biologinya. 

Usia biologilah sebenarnya yang membuatkan ramai di antara kita tidak senang duduk. Ramai yang ingin mengelak daripada menghebahkannya kepada orang lain. Malah ada yang cuba menyembunyikan usia biologi ini dengan melakukan pelbagai suntikan dan sedutan agar tubuh tidak kelihatan dimakan usia. 

Usia biologi ini juga yang membuatkan ramai di antara kita rengsa. Bila usia berganjak ke 55 tahun, tiba-tiba diri akan berasa sudah tua dan tidak mahu lagi aktif di pentas kehidupan. Tiba-tiba sahaja mahu menghabiskan sisa-sisa hidup dengan bersedia untuk mati, lantas ingin bertapa di atas tikar sejadah.

Alangkah bagusnya jika kita sedar bahawa di sebalik usia biologi yang lahiriah, terdapat dua lagi usia yang jarang kita ambil perhatian? Jenis usia yang kedua ialah usia psikologi. Usia psikologi menggambarkan tahap pemikiran kita. Malangnya, ramai di antara kita yang terencat usia psikologi kerana mengabaikannya. 

Tidak ramai kanak-kanak yang mempunyai usia psikologi seperti orang dewasa, tetapi ramai orang dewasa yang mempunyai usia psikologi seperti kanak-kanak. Lihatlah perangai kebudak-budakan di kalangan orang dewasa sama ada di pentas politik, perniagaan, guaman, kejuruteraan, ekonomi mahupun kedoktoran. Mereka berakal pendek kerana berperangai budak seperti bergaduh, bertengkar dan menipu.

Jenis usia yang ketiga pula ialah usia spiritual. Lihatlah ramai di antara kita yang meskipun telah lanjut usia biologinya, namun usia spiritualnya masih rendah atau tidak bergerak sejak meninggalkan sekolah. Oleh itu, tidak hairanlah jika ramai lagi yang tidak mengambil agama sebagai cara hidup. Sebaliknya hanya menggunakan agama sebagai budaya tempelan.

Usia biologi akan meningkat sendiri. Tetapi usia psikologi dan usia spiritual perlu disirami agar ia berada di tahap yang seiring. Semakin kita berganjak tua, cara berfikir dan bertindak sudah tidak boleh seperti remaja. Dan usia spiritual melalui cara kita mengamalkan agama sudah tidak boleh setakat melakukan yang wajib seperti kanak-kanak. Sekuarang-kurangnya sudah kerap mengimamkan solat berjemaah dengan keluarga.

Mujur bagi teman saya, walaupun tidak menyedari terdapat usia psikologi dan usia spiritual selain daripada usia biologi, sekurang-kurangnya beliau berusaha agar peribadi dan akhlaknya dipersiapkan agar seganding dengan tubuhnya.

Mujur juga kerana umur 55 tahun dianggap sebagai usia untuk bersara daripada aktiviti keduniaan dan mesra akhirat".

Wednesday, April 27, 2016

Bila anak-anak sakit

Salam hai hello pembaca budiman, 

Minggu lepas anak-anakku jatuh sakit. Bermula dari Iyad yang berjangkit virus dari rumah pengasuhnya, kepada Alya yang berjangkit demam dar Daddy nya. Hari Rabu malam Iyad dah mula menunjukkan simptom-simptom seperti dijangkiti selsema. Iyad mula bersin dengan kerap serta berhingus. Sewaktu tidur malam tu, Iyad bersin dan bersin lagi serta merengek. Bila diperiksa, ternyata suhu badannya di atas normal. Demam rendah, jika mengikut tafsiran perubatan (kerana bacaan di bawah 38 darjah Celcius). Iyad juga menangis dan mengerang kerana tak selesa dek penangan mukus yang banyak berkumpul di hidung nya. 

Bangun pagi, aku membuat keputusan untuk tidak pergi ke UKM kerana Iyad demam dan selsema, Iyad pasti tidak selesa dan sentiasa merengek jika kuhantar ke rumah pengasuh. Aku tergerak memeriksa suhu badan Alya juga, MasyaAllah, ternyata Alya suhunya lebih tinggi daripada Iyad dengan bacaan 38.3 darjah. Aku jadi kalut dan risau . 

Selepas suamiku ke tempat kerja , kedua-dua Alya dan Iyad kubawa ke bawah. Aku berikan ubat demam dan aku tuam badan alya dengan kain basah. Kesejukan kain itu membuat Alya tidak selesa dan menangis kerana dia mahu terus tidur. Tapi badannya terlalu panas untu kubiarkan sahaja begitu.. Aku jadi sedih. Lama kelamaan aku biarkan sahaja koolfever didahi mereka. 

Lebih kurang waktu Zohor, panas badan Alya masih tinggi, atas 38.5 dan sekali mencecah 39.3. Aku risau lantas meminta ibu mertuaku membawa kami ke klinik. Kami ke klinik Kita dipandu bapa mertuaku. Alya sangat lemah tidak aktif seperti selalu. Dia cuma makan sekeping roti dan sekeping Cheese. Minum hanya sedikit air kosong. Alya tidak mahu berdiri apatah lagi bermain. Bercakap pun tidak mahu. Mahunya hanya berbaring dan menutup mata. Memang hatiku sangat sayu melihatnya begitu. Ketika di dalam bilik Doktor, Doktor muda itu aku lihat hanya memeriksa suhu Alya dan Iyad , serta memeriksa tekak dan dada Alya sahaja. Dia cuma mencatit nota sewaktu aku berkata anakku Iyad selsema dan mula batuk. Aku ke farmasi dua kali kerana berkeras meminta supp pcm untuk Alya kerana suhunya sudah mencecah 39.0. Alya juga tidak mahu duduk dan hanya berbaring di ribaanku. 

Pulang ke rumah, Alya diberikan Supp PCM(my first time!) dan Alya lelap dalam lelah. Sangat sayu dan meruntun hati. Iyad kuberikan ubat batuk dan selsema walau dalam hati sedikit gusar, bolehkah Iyad menerima 2.5ml dos ubat batuk untuk bayi 7 bulan sepertinya..Bila Daddy pulang selepas MAghrib Alya dah boleh makan dan bermain. Keadaannya nampak okay walau suhu masih atas normal. Tapi tidak panas sgt. Tapi dalam tidur malamnya, Badan Alya panas sangat sehingga menggeletar. Dia terlalu lemah even utuk membuka mata. Aku cuba sponging tapi Alya terlalu marah dan menangis sehingga termuntah dengan banyaknya. Akhirnya aku hanya menampal koolfever di dahi dan badannya sahaja. Aku bangun setiap jam untuk memetiksa sushu Alya,. Dia masih lagi menggeletar denagn suhu yang tidak pernah turun dari 38.3. Jika esok suhunya naik kembali ke 39, aku akan membawa Alya ke hospital. bapanya juga sudah bersedia untuk meminta cuti.

Bangun pagi, Suhu Alya turun sedikit. Aku menyuruh suami ku pergi kerja sahaja kerana suhu Alya sudah turun. Iyad pula memang tak cecah 38 suhunya tapi dia mula batuk dan selsema teruk. Sepanjang hujung minggu kuhabiskan menjaga anak-anakku yang sakit. Alya mula kebahdemam nya pada hari Sbatu setelah tamat antibiotik dan aku memberhentikan beri ubat demam kepadanya. Hanya ubat selsema diteruskan. Iyad masih ambil ubat demam, selsema dan batuk. Sabtu pagi kami pergi ke klinik pakar kanak-kanak Dr Ong pula kerana Iyad kelihatan sangat tak selesa akibat kahak dan selsema. Tapi Dr Ong tak boleh sedut kahak Iyad mungkin kerana Iyad terlalu kecil dan kahaknya tidak seabanyak mana. Mungkin ada khasiatnya aku mandikan anak-anak dengan air suam dengan hirisan lemon pagi tadi. 

Selepas pulang dari klinik Dr Ong , aku berhentikan Iyad dari mengambil ubat batuk, kugantikan dengan ubat kahak. Aku masih bercuti pada hari Isnin demi menjaga Iyad yang masih batuk dan selsema. Pada hari selasa aku memutuskan untuk ke ukm juga walaupun Iyad masih batuk lantaran kerjaku yang banyak tertiunggak. Iyad masih selsema dan batuk. Semoga Iyada akan cepat sembuh seperti sediakala. 


Salam . 


Wednesday, March 30, 2016

Insiprasi seorag penyelia

Salah hai hello gentle readers, 

Dalam perjalanan aku selama enam tahun sebagai seorang pelajar pasca-siswazah, selain daripada sokongan moral yang kuat daripada kedua-dua ibu bapa,, aku sangat memandang tinggi terhadap penyelia-penyeliaku. Disebabkan perjalanan hidup seorang pelajar pasca-siswazah yang sunyi dan penuh liku, aku rasa tidak mempunyai siapa-siapa untuk berkongsi rasa gundah dan galau. Penyelia-penyelia lah yang ada untuk membantu. 

Sedari tahun 2010, aku memulakan langkah dalam arena kajian lanjutan, aku bergantung penuh kepada penyelia ku di Korea Selatan. Apatah lagi dengan situasi diri yang jauh dari keluarga, dengan sifatku yang memang manja, aku anggap penyelia seperti bapaku sendiri. Tempat mengadu masalah, hal sulit hidup atau pembelajaran. Aku sangat memandang tinggi padanya, lebih-lebih lagi dengan ilmunya yang amat mendalam. Aku kagum dan menjadikannya idola. Setiap kali aku patah semangat atau terasa lelah, kata-katanya hampir pasti membuat ku bangkit semula. Walah hanya sepatah puji "Good job"ataupun "well done"; sudah cukup membuat hatiku kembang disalut bangga. 

Selepas kajian bagi segulung ijazah sarjana aku tamatkan dengan penuh lelah, aku menyambung pengajian di peringkat tertinggi; doktor falsafah pula. Menginjak 37 bulan aku bergelut melakukan penyelidikan (dalam masa yang sama mengandung dan melahirkan dua anak syurga yang comel), masih aku memandang tinggi terhadap penyelia ku di sini. Aku bersyukur dikurniakan penyelia yang sangat memahami, berdedikasi dan bertanggungjawab. Pada aku, 90% kejayaan PhD adalah dari restu penyelia. Menjaga hubungan baik dengan penyelia adalah kunci utama perjalanan penyelidikan yang mudah,Urusan mengambil tanda tangan yang mudah, urusan menghadiri konferens yang mudah, urusan memohon dana bagi tujuan penyelidikan yang mudah, dan segala-gala nya yang mudah kerana semua yang dilalui sebagai seorang pelajar pasca-siswazah adalah berputar di sekeliling hubungan pelajar-penyelia sahaja. Tanpa persetujuan penyelia, tak mungkin boleh meneruskan kajian. Seawal semester pertama penyelia ku penuh dedikasi menghubungi kenalan/ atau orang perseorangan di sana sini mengatur pertemuan untukku bagi menjalankan kerjasama dengan pihak-pihak tertentu, sehingga akhirnya aku berjaya menandatangani perjanjian kerjasama dengan Malaysia Airport Holding Berhad. Alhamdulillah, langkah pertama yang sangat penting dan berjaya. 

Aku di saat-saat genting pengajianku sekarang. Di mana emosi dan semangat ku ikut sama turun dan naik tak kira masa. Satu ungkapan "Well done, Nadia" dari penyeliaku boleh menaikkan semangat ku melangit. Satu ungkapan yang amat mudah seperti "Work hard" darinya boleh mengembangkan dadaku yang dah kuncup layu hampir menyembah bumi. Mengapa ya? Aku tahu aku memandang tinggi kepada penyeli-penyeliaku. Tapi sebenarnya, ungkapan mudah ini, memberi satu harapan baru. Menyuntik rasa bahawa segala kerjaku ditunggu, dihargai dan diharapkan. Memberi rasa yang apa yang aku lakukan tidak sia-sia. Bahawa ada seseorang , iaitu penyelia, amat mengambil berat terhadap aku. 

Semua ini selain buat aku berfikir, juga buat aku semat di dalam hati, bahawa di masa akan datang, apabila aku mengambil alih tempat sebagai penyelia (InsyaAllah kelak), aku juga akan menjadi seorang penyelia yang memberi inspirasi kepada pelajar,seperti penyelia-penyelia ku. Betapa sedikit ucapan terima kasih dan good job boleh mengubah dan memberi sinar baharu, Alhamdulillah. 


Semoga semua perjalanan ini berakhir baik. Semoga pahit, onak, sunyi perjalanan ini membuahkan hasil yang manis di hujung perjalanan. Semoga Allah memberi jalan, meneruskan hubungan baik aku bersama penyelia-penyeliaku., Semoga mereka di murahkan rezeki dan dipermudahkan perjalanan hidup, kerana sentiasa berlaku baik terhadap pelajar mereka. Ya Allah limpahkanlah kurnia dan berkati penyelia-penyeliaku. 


Dedikasi khas buat 

Para penyelia,
Prof Dr Sung Ho Joh 
Dr Nur Izzi Md Yusoff 
En Khairul Anuar Mohd Nayan 
Prof Dr Amiruddin Ismail 

Mentor yang bersama dari awal langkah perjalanan,
 Dato Prof Dr Othman A Karim 

dan kedua ibu bapaku, 
Mohd Halim Mahfodz
Faridah Ibrahim 


Juga penyuntik semangat, pemangkin aku belajar ke tahap tinggi, 
atok Hj Ibrahim Liman.









Friday, February 12, 2016

Tarikh Keramat

Assalamualaikum , Hello dear gentle readers. 
Pada pagi 12 Februari 2016. Aku bangun longlai bermalasan. Hatiku rasa berat. Amat payah. Sebenarnya aku rasa hari ini ialah hari yang suram. Hari yang kelam. Ingin saja aku menidakkan hakikat tarikh hari ini. Tapi apakan daya. 

12 FEBRUARI 2016

Tarikh ini adalah tarikh keramat. Tarikh yang kalau boleh masih tak ingin aku lihat. Yang aku tahu aku belum cukup kuat. Tapi hairan kan, makin lama rasanya makin pantas masa berlalu. Pergi. Makin laju jarum jam berdetik. Tinggal yang lambat tergapai terkejar sendiri. Di atas kertas yang aku terima 2 tahun 6 bulan yang lepas, tertera tarikh hari ini, sebagai tarikh tamat penajaan pengajianku,. Pengajian Doktor Falsafah, yang bermula sejak hari pertama aku mendaftar, 18 Februari 2013, di UKM, alma meter ku. Maka bangun pagi hari ini, tarikh ini, bukan kurasakan seperti pagi-pagi lain sepanjang tiga tahun yang telah berlalu. Dahulu aku sangat menginginkan tarikh ini muncul lekas. Menjelma. Biar aku segera bekerja, dengan segulung ijazah dalam genggaman. Tapi aturan lain oleh Yang Maha Kuasa untukku. Pagi ini, aku harus melapor diri tanpa segulung ijazah di tangan. Tanpa sebarang salinan disertasi untuk dihantar. Hanya ku bawa, diri, bersama hati yang separuh, dan semangat yang bersisa. 

JABATAN PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA

Seusai memarkir kereta, aku bergegas naik ke pejabat JPbSM  yang terletak di aras tiga. Dalam lelah, hati tak lepas menyebut "Ya Allah permudahkanlah". Ya benar, aku memang gementar. Apakah yang akan berlaku kelak. Adakah aku bakal dihakimi? Aku bakal dipandang sinis? Di herdik atau dimarahi? Dikenakan tindakan? 

Sesampai di Pejabat, pegawai berwajah mencuka memberi ku borang. Terus kurasa dihakimi. Ya benar, aku hadir untuk melapor diri dengan status Belum Tamat. Mahu hakimi aku? Mahu sinis padaku? Ya aku terima apa adanya. Ya aku pasrah. Lima belas minit selepas kukembalikan borang lapor diri tersebut, hadir seorang pegawai berwajah manis. Memberi penjelasan kepadaku apa adanya. Apa seterusnya. Ya Alhamdulillah, dia mendoakan kelancaran urusan pengajianku. 
 
....  

Ada masa setahun untuk Puan Nadia kemukan surat senat kepada kami, bermula dari tarikh hari ini. Sekiranya masih belum kemukan surat senat, tindakan akan diambil di mana penalti RM 100 000 perlu dibayar oleh Puan. Ia adalah urusan legal dan melalui tindakan mahkamah. Namun begitu, selagi Puan Nadia belum menerima apa-apa surat tuntutan melalui mahkamah, Puan Nadia fokuskan sahaja untuk menamatkan pengajian. Jangan berhenti dan jangan fikirkan tentang urusan saman. Cuma fokus kepada menamatkan pengajian. Saya doakan Puan Nadia berjaya dan selamat menamatkan pengajian ya. -

....

Pegawai wanita berwajah lembut manis berkata dengan jelas, lembut tapi tegas. Sedikit sebanyak semangat ku ibarat tersuntik. Benar, di waktu-waktu getir begini, semangatku amat mudah rapuh, senang turun, tapi senang juga naik kembali. Aku hanya memerlukan sedikit motivasi. Satu penghargaan kepada mereka yang bersuara senang, mengucapkan kata-kata menaikkan semangat, walau sedikit , tapi tetap membuatku termotivasi. Aku syukuri bertemu dengan orang-orang yang sebegini dalam hidupku. 

FAKULTI KEJURUTERAAN AWAM, UiTM

Aku idamkan untuk bekerja di sini kelak. Di sini, hari ini, buat kesekian kali aku jejakkan kaki di sini. Bermula dari hadir sesi temuduga, hadir untuk memberi kursus SASW, dan hadir hari ini untuk menghantar borang melapor diri. Aku harap ini bukanlah kali terakhir. Semoga di waktu mendatang aku akan terus menjejakkan kaki di sini. Akademi ilmu, harapannya setiap hari :)

.......

Selepas ini , aku perlu menghantar borang-borang yang telah dilengkapkan seperti yang dikehendaki (Performance Appraisal). Seterusnya tindakan ku ialah : 

1) Menghantar borang submit thesis (3month before submit tesis)
2) Menghantar salinan kenyataan menghantar tesis
3) Menghantar maklumat panggilan Viva
4) Menghantar maklumat sesudah Viva (lulus dsb) 
5) Menghantar maklumat submit corrected thesis
6) Menghantar surat senat (lapor Tamat Pengajian) 


Semoga selepas ini, motivasi ku sentiasa di takat tinggi dan aku boleh habiskan tesis dengan jayanya dalam jangka masa yang ditetapkan. Permudahkan urusan ku Ya Allah. 


.....

BAIT LIRIK YANG PALING MEMBAKAR SEMANGAT KU KINI

Kau digelar sebagai penyeri dunia, Hadirmu melengkap hubungan manusia.
Bukan saja dirindui yang biasa, Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa 

Akalmu senipis bilahan rambut, Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu 
Jua hatimu bak kaca yang rapuh, Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki Bukan dari kaki untuk dialasi Bukan dari kepala untuk dijunjung Tapi dekat di bahu untuk dilindung Dekat jua di hati untuk dikasihi Engkaulah wanita hiasan duniawi
Mana mungkin hadirnya bayangan yang lurus elok Jika datangnya dari kayu yang bengkok Begitulah peribadi yang dibentuk Engkaulah wanita istimewa

Tercipta engkau dari rusuk lelaki Bukan dari kaki untuk dialasi Bukan dari kepala untuk dijunjung Tapi dekat di bahu untuk dilindung Dekat jua di hati untuk dikasihi Engkaulah wanita hiasan duniawi
Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok Jika datangnya dari kayu yang bengkok Begitulah peribadi yang dibentuk 

Didiklah wanita dengan keimanan bukannya harta ataupun pujian 
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa 
Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa bahawa kelembutan bukan kelemahan 
Bukan jua penghinaan dari tuhan 
Bahkan sebagai hiasan kecantikan











Tuesday, September 22, 2015

I Delivered A Baby Boy ! =)

Assalamualaikum hello gentle readers!

WHOAAHH!! 2015 eyh? 2015 and September some more.. Nampaknya memang saya tinggalkan blog dan penulisan tanpa belas kasihan. Jadi kenapa datang semula? Sebab--- Saya baru bersalin anakanda kedua!!

Satu blog post umtuk satu anak? heh.. whatever~~

Meh sini nak cerita- buat tatapan diri sendiri di tahun-tahun akan datang bila tergerak nak buka dan scroll blog ni balik. teehee~


PERSEDIAAN UNTUK KELAHIRAN IYAD

Tak seperti sewaktu mengandungkan Alya, persediaan untuk kelahiran Iyad bermula lewat. Dan kebanyakan kelengkapan seperti baju aku beli sendiri tanpa ditemani suami, Sobs. Bukan apa, senang dan cepat. Kalau bawa suami, akan rasa bersalah jika tak bawa Alya. Kalau bawa Alya, nak beli sikit jadi banyak dan jadi lama nanti. So alang-alang semasa aku sendiri di UKM, pandulah kereta sendiri ke Manjaku Bandar Baru Bangi, belilah apa yang aku rasakan perlu.

Tak banyak pun sebenarnya, banyak barangan pass down dari Alya. Rompers dah beli online, botol susu beli online. Pass down dari Alya seperti pam susu, botol simpanan, booties dan mittens, sapu tangun, barut, bedung (ditapis warna), topi dan sebagainya. Cuma aku kena beli lagi sekali bengkung jawa (untuk aku) dan tungku herba microwave Tanamera. Kedua-dua benda ni walaupun dah beli semasa berpantang selepas kelahiran Alya, tapi dah hilang dari simpanan. Puas cari tak jumpa-jumpa.. huhu..

Aku mula bercuti dari hadir ke UKM dua minggu sebelum tarikh dijangka bersalin. Iyad dijangka lahir pada 31 Ogos 2015. Walaupun kerjaku sangat banyak sebenarnya, beberapa kertas kajian dan makalah konferens perlu disiapkan sebelum aku bersalin, tapi aku terpaksa bercuti awal kerana badan dah betul-betul tak larat. Mengandungkan Iyad, aku sangat mengah, tapi gagah ke Universiti setiap hari kecuali jika ada temujanji Doktor. Kebetulan masalah mengandung kali ni pun lebih, selain Anemia (kurang darah/kepekatan hb), aku juga disahkan Trombositopenia (masalah platlet yang rendah). Kedua-dua masalah ini menyebabkan buku merah ku dilabel dengan tag kuning dan memerlukan aku berhubungan terus dengan pihak hospital dan Dr Murali (HoD O&G, Hospital Ampang). Baki bulan terakhir, temujanjiku berselang minggu dengan doktor di klinik kesihatan dan klinik pakar hospital.

KELAHIRAN IYAD

Penat menanti dari hari ke hari. Iyad kusangkakan keluar awal dari tarikh jangkaan, kerana perutku benar-benar keras dan cembung, serta aku tak mamou lagi berdiri lama. Tapi Iyad menepati tekaan doktor (biarpun aku tak pasti tarikh kedatangan haid terakhir dulu). Makan malam 30hb suami membawa aku dan Alya ke Pizza Hut. Suami yang teringin. Aku tumpang sama. Sewaktu makan, aku katakan pada suami yang aku nak makan lebih sikit malam tu. Sebab aku rasa tengah malam atau pagi yang kami akan ke hospital. Jadi malam tu aku makan mushroom soup, cross cut fries, garlic bread dan pizza.

Betul seperti diduga. sekitar jam 3.30 pagi aku tiba-tiba terjaga. Perutku keras dan seperti ada contraction, Sepuluh minit kemudian aku rasakan contraction yang agak kuat. Aku bingkas mengambil wudhu dan solat. Niat nak baca surah Maryam terbatal bila sekali lagi contraction yang sama kuat aku rasa sepuluh minit selepas tu. Aku kejutkan suami memberitahu contraction dah datang dan kurasakan kami perlu ke hospital. Suami pun mengambil wudhu dan bersolat dahulu sebelum bersiap untuk ke hospital.

Turun ke bawah sekitar jam 4.20 pagi, ibu mertuaku sedang di atas sejadah. Beliau memang bangun jam 4 pagi untuk bertahajud. Usai salam dan minta didoakan agar dipermudahkan, kami menuju ke hospital. Jam menunjukkan pukul 4,30 pagi. Dalam hening pagi di dalam kereta, comtraction kurasakan makin kerap dan menyakitkan. Tiba di hospital kurang 15 minit selepas itu, aku memberi terus buku merah kepada nurse di kaunter PAC. Aku diarah terus berbaring di katil untuk diperiksa. Rasanya contraction sewaktu itu sudah sekerap sela lima minit sekali. Doktor dan jururawat India yang mebantu ku berkali-kali bertanya perihal air selusuh dan air doa dsb, puas ku katakan yang aku tidak mengambil apa-apa air sebelum datang. Doktor itu mengatakan yang aku nampak seperti dalam kesakitan yang amat. (mestilah aku sakit, sedang contraction!). Bila dilakukan VE (Vaginal Examination), bukaan rahimku sudah mencecah 6cm. Padanlah aku sakit betul.

Disebabkan rekod terakhir temujanjiku pada 28hb tertulis bahawa Dr Murali perlu dimaklumkan sejurus aku di fasa kelahiran, maka Doktor HO sibuk menelefon superiornya. Tak lama kemudian datang Doktor MO pula dan sibuk menelefon cuba untuk memaklumkan Dr Murali akan patientnya ini. Tapi Dr Murali tak ada dan mereka mengatakan cuma specialist on-call sahaj dimaklumkan, dan itu sudah memadai. Selepas itu, VE dilakukan sekali lagi dan bukaan rahim ku sudah mencecah 9cm. Lekas-lekas aku diarahkan untuk dibawa ke bilik bersalin. Suamiku dimaklumkan dan katilku disorong ke wad bersalin.

Setibanya di wad bersalin (sekitar jam 5.30 pagi) jururawat memanggil MO bertugas memaklumkan akan perlunya kehadiran MO tentang kes ku. (MO notified). Suamiku masih belum muncul. Contraction makin kerap dan kuat dan aku cuma mampu mengenggam besi katil kiri dan kanan menahan kesakitan. Doktor memberitahu dia akan masukkan urether (kalau tak silap ejaan) untuk mengosongkan pundi kencing ku. Belum sempat dilakukan prosedur itu aku sudah rasa nak meneran dan nak ter B sangat-sangat lalu- POP!! Aku tak tahu apakah itu tapi aku rasa air ketuban ku pecah dan baby dah nak keluar.

Doktor menghampiri dan menaikkan kakiku serta bidan terus bersedia menyuruhku meneran. Sekali teran yang panjang , keluarlah Iyad dari alam rahim yang didiaminya genap 9 bulan 10 hari pada jam 5,42 pagi. Iyad berada di atas perutku 10 minit sebelum suamiku (akhirnya) tiba dan terperanjat melihat baby dah lahir. Iyad diazan dan dibawa pergi untuk dibersihkan serta ditimbang. Sementara aku dipersiapkan untuk dijahit.

SELEPAS KELAHIRAN IYAD

Aku dan Iyad disorong ke wad kira-kira hampir jam 9.00 pagi. Waktu itu, rahimku terasa amat sakit seperti contraction sehingga tergambar jelas di mukaku, Aku beritahu suami, sakitnya seperti sakit senggugut malah lebih dan berpanjangan. Kadang-kadang aku rasa contraction pun tak sakit macamni (sebab contraction untuk melahirkan Iyad sekejap sangat). Sambil-sambil suami memperkemaskan baringan dan menyusun barang-barang di atas meja almari, aku menjeling sahaja kepada Iyad. Mukaku masih bekerut menahan sakit. Tiba-tiba pengawal datang mengarahkan suamiku keluar kerana waktu melawat belum tiba. Sebelum suami pergi, aku minta suami menemaniku ke tandas untuk membuang air kecil seperti yang nurse arahkan sebentar tadi. Nurse cakap pundi kencing harus sentiasa dikosongkan bagi memberi ruang untuk rahim mengecut dengan sempurna. Kesakitan yang aku rasakan adalah disebabkan pengecutan otot rahim. Di tandas, aku merasa teramat-amat lemah, dengan darah yang masih banyak mengalir membasahi kaki. Aku duduk di atas tandas sambil suamiku membersihkan darah-darah di kaki dan pehaku. Saat aku mahu bangun setelah menukar baju, tiba-tiba aku rasa pandanganku berpinar dan seperti tak jejak tanah. Aku sempat berkata kepada suamiku aku berasa seperti pitam dan gelap mata dan aku terus longlai. Mujur suamiku ada bersama dalam tandas, dia yang mengampuku dari jatuh dan memapahku pulang kembali ke katil. Katanya wajahku pucat lesi sangat Selepas aku selesa di katil, suamiku pulang membawa bersama uri untuk diuruskan. 

Sepanjang ketiadaan suami, beberapa kali aku mengerang sehingga meringkuk dek kerana kesakitan yang teramat sangat. Dua patients lain di hadapan katilku turut risau dan bergilir memanggilkan nurse. Nurse sekali lagi memberiku painkiller dan sebiji remote untuk ditekan jika ingin memanggil nurse (Tapi tak berfungsi pun remote tu). Sekali sekala bila nurse dan doktor datang aku minta mereka memberi Iyad kepadaku untuk disusukan. Ini kerana aku berasa amat lemah dan dalam kesakitan. Paedatrik yang memantau Iyad memberitahu nurse perihal aku pitam tadi dan nurse dengan tegasnya menghalang aku dari bangun lagi untuk ke mana-mana terutama ketika aku seorang diri. 

Tibanya waktu melawat tengah hari, kelibat suamiku kelihatan. Dia menemaniku dan menyuapkan ku bubur ayam McD (aku makan buburnya sahaja) serta milo panas. Memandangkan aku masih belum selera makan makanan hospital tapi aku dah berasa lapar. Tak lama kemudian, keluarga mertuaku tiba bersama Alya. Alya sangat teruja melihat adik kecilnya yang baru lahir. Disebab kan hari kelahiran Iyad adalah cuti umum (Hari Merdeka) , maka waktu melawat berlanjut dari tengah hari sehingga jam 7 malam. Keluarga mertuaku pulang sekitar jam 3 untuk ke kafeteria, tapi suamiku terus menemaniku sehingga ke petang. 

Sakit rahimku masih kerap dan kuat terutama ketika menyusukan Iyad dan sepuluh-lima belas minit selepas menyusukannya. Aku cuma berzikir menahan sakit. Sebelum suamiku pulang, Seorang doktor Gynae datang memantau dan mengatakan aku dibenarkan discaj hari ini juga. Hurm tak sempat nampaknya aku ingin bermalam di hospital dan membenarkan suami rehat malam ni, sama seperti situasi ketika kelahiran Alya. Jadi suamiku terus menguruskan hal discaj dan pembayaran di kaunter manakala aku menukar baju, mengemas barangan peribadi dan menukar baju Iyad. Kami pulang sekitar jam 8.30. 

Urusan mengambil kereta, memulangkan kerusi roda dan singgah di Kosas mengambil beberapa barangan peribadi (kerana kami menukar plan - berpantang di rumah mertuaku), mengambil masa  hampir sejam. Punggungku terasa teramat sakit kerana duduk dalam jangka waktu yang lama (di atas kerusi roda dan di dalam kereta). kami tiba di rumah sekitar jam 930 malam dan suamiku memapahku terus ke atas. Sakit sehngga mengalir air mata :'(

Malam itu aku bersedia untuk tidak tidur seperti malam pertama ku bersama Alya (juga di rumah mertuaku) dulu. Tapi Iyad rupanya amat mudah, dia hanya tidur dan berjaga selang 3 jam cuma meminta susu dan kemudian tidur kembali. Alhamdulillah. Hari-hai berpantang seterusnya akan kuceritakan dalam post yang akan datang (jika ada) hehe.. 

Till then, Jumpa lagi!


Wednesday, April 16, 2014

I Delivered a Baby Girl- Part 2

Assalamualaikum and good day!

Haiya sebulan satu ka blog ni berfungsi? haha.. Resolusi 2014 nampaknya masih tak tercapai la gini.. uhuk.

Rasanya I have to write juga about my delivery part-2, sebab lama-lama tangguh nanti takut terlupa. Terlupa? Takdelah.. Tak mungkin lupa bersalinkan anak, kan? Tapi mungkin lupa perincian penuh. Ingat perincian besar je. hehe..

So, last time around I said it was just a false alarm kan? Balik rumah, then kena gelak oleh Haziq dan ibu. Okay okay takpe-takpe. But deep inside I know well I akan bersalin very-very soon. Mungkin bakal sama tarikh with ayah? (27th November is also the birth date of my ayah). Kita pun rest je lah that night, watching TV, naik bilik, solat2 dan naik katil main internet. 

It was 12middle of the night I dah mula rasa uncomfortable. Perut nak kata rasa sakit tu takla but then macam senak dan ada contraction sikit. I mengiring ke kiri dan ke kanan try to avoid that pain, telling myself it might be another false alarm. Since the light was off, my husband pun dah berdengkur kat sebelah, I better shut my eyes too. I pun tertidur la.. 

Until around 2 am, I rasa macam wet. I tak gerak pun. that time I was mengiring ke kiri kalau tak silap. So I touched my bed, macam basah la - I thought-. But still, I tak berani nak bergerak. Kaku like that. I called my husband several times, until he woke up (well, it was 2am and he was in deep sleep already). Suruh my husband switch on the light dan tengok what was it behind me. He did so, and said,
"Sayang, basahla ni. Ni air ni..." -
"OK" I replied. 
"Then we need to head to hospital lar. That nurse cakap kalau keluar air , segera ke hospital"
My husband then said "Then bersiap lar"
Tiba-tiba I teringat dari pembacaan kat internet semua said bila dah masuk hospital nothing you can do just lay there, and sometimes the contraction could takes hours and hours menunggu bukanya pintu rahim. and you are in pain, you can do nothing. Even after delivery pun sakit la itu la ini la so I thougt I need to make myself clean dulu lah. I pun turun dari katil and told my husband that I need to shower first. Although that time standing up dah rasa sakit dah tau. Looking at me terbongkok-bongkok while walking to get my towel, husband asked, 
"Are you okay? Boleh tahan lagi ke? Boleh mandi ke?"
I said " Yup, I can. Abang bersiap jelah"

I tengok husband pun macam mamai je. I terus turun bawah and enjoy my hot shower. Bestnya mandi pukul 2.30 pagi kann..Lepas mandi I bersiap-siap pakai maxi dress je (senang sarung je kan-no need pants bagai), ambil beg, beg baby, beg I and terus ketuk pintu ibu ayah. Both bangun and mamai-mamai wishing us well. Masuk kereta, it was 3am already, and my husband drove off to hospital. Husband tak panik pun, luckily, I even asked him to take sweet tiome driving and drive as slow as he can sebab I tak suka terhentak-hentak atas jalan/ bumper.

Sampai hospital around 3.30 am dah. Masuk PAC, bagi kad, tukar baju semua macam biasalah I disuruh baring untuk cek bukaan. A doctor came and masa inspect tu 'plushhh', my water broke lagi. Oh rupanya masa kat rumah tu tak habis. Dekat PAC room pun water broke lagi hehe.. Doctor said dah 4cm, i can go to labour room. So a nurse came and bawa I ke labour room naik wheelchair. Masa tu baju yang basah tu dah bagi husband, masuk plastik. Sempat kerling jam dinding kt situ, dah pukul 4am. 

Sampai labour room. I was a bit cemas sebab yela tak pernah masuk labour room kan. Ingat kan macam dewan bedah dalam TV tu. hehe.. Rupanya macam wad jugak la.. Seingat I macam wad je, kiri dan kanan ada bilik (just like bilik-yang ada dalam ward). But, in that bilik, u bersalin baby. So dalam wad bersalin tu maybe ada sepuluh ke (or more) bilik bersalin. Besar bilik tu macam bilik ward lah- yang kat IJN tempat paklong I masuk ward dulu. atau besar bilik ward kt Ampang Puteri masa my mom masuk situ dulu. (eh lupa, did I mention I deliver kat Hospital Ampang? ). hehe..

Eh, sibuk pulak cerita pasal bilik. Ok lepas I baring atas katil bersalin dalam bilik tu , a nurse came and balut perut dengan CGI. Eh CGI pulak. ECG ke apa nama yang measure conraction tu. nampak la signal2 bagai kat skrin tu, macam signal time histories beamforming? NO. hahaa. Dalam hati cemas, tapi luar I buat muka rileks je senyum-senyum dengan husband. Husband dah pergi ambil baju baby bagi pada nurse tu. Atas kepala I ada topeng gas. Dinding yang menghadap muka I tu ada tampal ayat doa nabi Yunus tu. Dan atmosphere sangat tenang dengan alunan mengaji al-Quran yang pihak hospital pasang. Selang seli dengar la juga bunyi rengekan bayi. Ada bayi baru lahir kot. Jam dah 4.30 am dah masa tu. Sebelum husband I masuk ada doktor (malangnya doktor lelaki- uhukk) cek bukaan. Tak sure cek ke apa but 'plushhh' again there goes my water. Dia mungkin pecahkan air ketuban lagi kot. He said masa tu dah 5cm. Nasib baik time tu je doktor lelaki tu ada. lepas tu he went away n never showed up dah. Yess. hehe. 

Ada dua nurse datang and bersiap2, pakai glove, ajar guna mask and cek-cek semua. Sambil cakap to me and my husband yang biasanya for first baby bukaan akan buka at the rate of 1cm per hour. So we have to wait until 10cm, so another 5cm, means another 5hours. Sekarang pukul 4 lbih, maybe akan bersalin dalam pukul 9am macam tu. Okay lah. Masa tu I dah start contraction lah. Masa dalam labour room tu, baru I rasa satu contraction yang amat kuat, yang I tak pernah experienced kat rumah mahupun kat PAC room. Tangan kiri I genggam lengan husband while tangan kanan genggam palang besi katil tu. After a while, it went away kan. Tercungap-cungap I ambil nafas balik. (Eh, sambil taip ni, boleh tak nafas I tertahan-tahan tercungap hahaha cemas lebeyyy). Nurse cakap, bila contraction ambil la mask tu pakai. Husband tried to put it on me. But I rasa tak boleh bernafas la bila pakai mask tu. Lemas rasanya. Sedut2 tapi macam lagi kurang oksigen ada la.. So I campak tepi je la cakap kat my husband I taknak. 

Tengok-tengok jam dah 5 suku macam tu. I contraction lagi. Genggam lengan husband kuat2 lagi. Peluh dah merembes2 keluar. Husband put that mask on me lagi but I threw away. Rasa nak marah pun ada sebab I dahla menahan cungap, letak mask tu on my mouth langsung tak boleh nafas. Sekali nurse cek buka dah 7cm. Nurse cakap my skin was thin , so thin that it opens so fast. Nurse cakap I am going to deliver earlier. Real soon. 
"Cepat ni." She said.
"Tak lama dah ni." She added.

Erm okay la whatever. I tengok muka husband, nampak dia pandang I penuh kasih. Eceh, I perasan je ni. Kasih ke abang? haha. Mestila kasih kan, I mothered his beautiful daughter. :) Eh, terkeluar topik. Ok, back.

Kalau tak silap ada lagi dua contraction I rasa. Sekali contraction, 1cm opens. I rasa macam nak terB dah masa lepas contraction tu. Tak tau kenapa rasa nak terB sangat. Biasanya before entering labour room, kita diberi pil untuk bagi kita membuang dulu kan. But  I wasnt given that pill. But secara tiba-tiba, macam mendengar je isi hati I , nurse cakap ,
"Kalau rasa nak terB, B jelah"
EH? Boleh ek. I pun teran lah.

Then nurse tu cakap,
"Lagi. Lagi.. Teran kuat lagi"

EH? Sat ni teran B ke teran baby. haha. Ohhh rupa-rupanya I tengah teran baby. Sempat kerling Jam 5.30 am masa tu. Sambil menyebut zikir n nama Allah, I teran la. "HUUH!" at my best. 

"Laaa, macam tu je awak teran? Teran kuat lagi. Ambil nafas dalam dan teran lama-lama" said the nurses. 

Hahaha I bukan macam teran B k, I am worst than that. Macam teran kentut. So pendek. HAHAHAHA.

"I tak attend kursus persediaan bersalin tu hence I tak tau nak teran macam mana. Several times I teran tapi baby tak keluar. I dah tak rasa contraction(aah, why ek?) Ada several articles said teran masa contraction. But I dajh tak rasa contraction lagi and the nurses (ada 2 orang nurse) keep asking me tu cepat teran, cepat teran. Haiiihh.. Penat la nurse, bagi lah I rest dulu kot ya pun. I took long deep breath and teran at my best sampai keluar urat2 leher dada and merah2 muka. Sangat lama tak bernafas. Semput okay. Bila I tarik nafas balik. Nurse cakap,
"Dah nampak rambut dah baby, awak teran tak habis"

I pandang my husband. He said,
"Sayang, kepala baby dah nampak tapi termasuk balik"

Apa?? Termasuk balik? Nak putus nafas I teran baby termasuk balik? "ERGHHHHHHHHHHH!!!" Sepanjang2 yang paling I ingat la I teran that time, sampai I can feel my face get hot- tanda muka I dah  merah macam lobster-. Then Alhamdulillah. Suddenly dengar suara tangis baby menjerit-jerit. Nurse said Assalamualaikum and put the baby on my stomach. 

Husband lap2 my sweat dengan my own tudung. Actually I dah prepare towel untuk lap peluh dalam my bag. Tapi husband tinggalkan bag kat mana entah. So dia capai tudung jer untuk lap2 I yang basah kuyup meneran. Tak putus ucap Alhamdulillah, I smiled, laughed and trembled. Menggigil sebab apa entah. Sama ada sejuk atau apa tak tau. But I gigil so much that my gigi terketap2 berbunyi2. I gelak tengok baby kuit2 sampai nurse tanya tu ketawa ke menangis. Ketawa sambil menggigil, bunyi macam nangis dah. haaha.. So happy la that time. Aww.. sekarang pun rasa nak nangis. lol.

It was 5.56am , 27th of November 2013 (same birth date with my ayah)- the time Alya menjerit-jerit dah tiba ke dunia. Alhamdulillah. Alhamdulillah, Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah yang menurunkan rezeki dan memberi belas kasih. Maknanya dekat setengah jam jugak lah dari I mula teran yang pertama. hehe. Husband azankan Alya dan nurse potong chord and take Alya away untuk dibersihkan. Husband was asked to leave the room as nurse nak mulakan proses menjahit. 

Well, that was all about Alya's entrance to this world. Jahit was another thing, tho. A nightmare. Macam tak berani je nak cerita kat sisni. Even thinking about it I dah terasa ngilu. What more to write about it? haha. So I better skip it lah. After 1 hour, I met Alya balik dan tunggu nurse datang sorong I ke wad. Husband was at my side. I masuk bilik ward around 9am, Alya was left with me tapi husband diarah balik since it was not visiting hours yet. Sedihnya. Belum sempat nak cerita kat husband pasal kena jahit tadi. Dan husband pun belum dukung ALya pun lagi. But guuard sgt tegas. Takpela, I said. I pun nak baring dan husband pun kene bawa uri balik dan tanam kan. 

So off husband balik almost 10am macam tu with the uri. Left me with my bags and Alya. I looked and stared at Alya, sleeping so peacefully. So comel. ahhhh. Rindu Alya talking about her. ehehehe..

Opps. I spent so much time writing this.Till later kay . Bye~ ^_^




Monday, March 3, 2014

Typical Morning Rush of He and She

Morning rush.

He - wakes up, showers, dress, powder, perfume, brush hair, change lil' one's diaper, brings lil one downstairs, sweet time breakfast, starts car engine

She - wakes up, breastfeed lil one, sorts ebm, wash last night's bottlemilk, rush to shower, dress, pumping session (managed only 6 oz coz of lack of time n nature's call), stuck in toilet (may due to yesterday's kenduri - unusual occation), tidy up bedrooms, collects all the dirty diapers and throw them in dustbin (he left in on the bed), get lil one's bag and stuff ready, store this morning's pumped ebm, wash the breastpump equipments, wipe them up with tissue to speed up the drying process, get the thermal milk bag ready (make sure ice packs, breastpump , and at least 4 cleaned storage bottles inside), grab whatever hijab she can, brings all the bags inside car WHILE wearing the hijab.

IT IS 8.15AM.

He - giving the ' you are SUPER LATE look'

She - ......

Note that despite the OBVIOUS 7 vs 2 lines, SHE misses to powder(or make up), perfume, brush hair, breakfast.....

Even without the unusual nature's call, this is the regular morning rush of He and She.

P/s : thank you for changing the diaper after I instructed you to.

Tuesday, February 18, 2014

Akaun Tabung Haji dan SSPN Alya

Assalamualaikum.
Sekarang jam 11, masih belum sampi UKM lagi. 2 jam ni urusan banyak dihabiskan di bank. Pukul 9 dh berada di bank islam bangi tapi malangnya pekerja sedang mengambil wang dri mesin atm, jdi bank belum dibuka untuk orng ramai. Terpaksa berdiri-diri di luar sehingga setengah jam kemudiannya. Niat nak buka akaun tabung haji untuk Alya. Senang bila bila free boleh masukkan wang dalam akaun simpanan tabung haji alya. Semua untuk masa depan Alya juga. Tapi kecewa lagi bila pegawai bank mengatakan bahawa akaun tabung haji untuk anak hnya boleh dibuka di cawangan tabung haji sendiri. Untuk tidak menjadikan penantian aku sia-sia, aku mengambil borang untuk mendaftarkan akaun SSPN untuk Alya. Mungkin agak awal kerana Alya baru 2 bulan lebih, but the sooner the better kan orang kata. Demi jaminan masa depan Alya juga.

Selesai urusan, aku bergegas ke Kompleks Diamond, Bangi di mana terletaknya Pejabat Tabung
Haji cawangan. Selesai mengisi borang dan mengambil nombor, aku menanti sekitar 15minit sebelum nomborku dipanggil. Sekali lagi aku kecewa apabila dikhabarkan aku dimestikan memiliki akaun indipendent sebelum boleh membuka akaun baru untuk Alya. Akaun tabung haji ku sekarang masih di bawah nama ibu. Hai ibu, dah 27 tahun umur ni dah beranak sorang pun, masih letak akaun saya bersama dengan ibu? Kecewa nampaknya penantian sia-sia. Sudahlah pejabat tabung haji tidak bnyak macam cawangan bank utama yang lain.

Nampaknya aku harus menyelesaikan urusan akaun bersama aku dan ibu dahulu sebelum boleh membuka akaun untuk anakku Alya. Harap-harapnya urusan tersebut boleh selesai dalam minggu ini juga. Duit sedekah orang ramai untuk Alya harus segera disimpan dalam akaunnya sendiri. Selepas ada akaun, suamiku boleh la buat potongan gaji bulanan untuk simpanan di akaun Alya. Semoga perancangan jangka panjang kami untuk masa depan Alya dipermudahkan urusannya oleh Yang Maha Kuasa.


Monday, February 17, 2014

Beamforming

Assalamualaikum, 




Boleh ke Beamforming atas pavement?Concrete pavement. Airport taxiway. 


"untuk dilihat "


"keep in view"


Moga Allah permudahkan segala.

Amin

Monday, January 6, 2014

I Delivered a Baby Girl - Part 1

Salam and hello gentle readers.

I feel sorry for my poor blog, I have been busy with my life and neglecting my own diary. I wish I can write everyday just like I did in 2009 and 2010. As years went by, my blogposts decrease , become less and less every year. Oh it is still January, so I can make this wish as one of my 2014 resolution - to write more and more in my blog. About my newborn Alya, my study thingy, business thingy, life thingy, random posts and whatever I feel like blogging. =)

Okay back to the main topic. I delivered a beautiful baby girl, my heir, on 27th of November 2013. It was 2 days past my due date. I was told that I would deliver on 25th of November 2013. But deep inside I know from the very beginning that the due date was not exactly true, which is because I do not know the date of my last period. So 25th November 2013 was just a doctor's estimation. 
However on Sunday 24th of November, I did feel a painful contraction. It was a mild one in the morning, but getting stronger in the afternoon. I was at Taman Cempaka at that time, my mother in law quickly asked my husband to bring me to hospital right away, afraid of me delivering in the house. hehe. We waited until 4, and then went back to Taman Kosas to get my stuff. my mom said I did not look like I was in pain. Yeah actually she was right. The intensity of my pain decrease, I noticed that the contraction is irregular. But we went to the hospital anyway. At 6pm, we were already in front of the hospital when suddenly I felt ike I wasnt ready. I really did not feel like going inside. My pain was gone completely. I asked my husband to haave dinner first at McDonald located across the hospital. He was worried, of course, almost unwilling to fulfill my demand but I beg him saying I cannot eat McDonalds during my confinement period so that would be the last time and it worked. I ordered Big Mac, showing how huge my desire was hahaha. After dinner I felt totally fine, the pain totally went away and I asked my husband to return back home. OF COURSE, he refuse. haha. He drove me to the hospital back, and I was asked to went in PAC (Patient Assessment Centre) to check my condition while husband went to register at the counter.

Inside the PAC room, I was asked to undress and changed to hospital attire, leaving only bra. They wrapped me (I learned that it was CTG- to check my baby's heartbeat and my uterus contraction). After a while a nurse came and said she's going to examine my cervix opening. Okay, it was when I realized that it was the famous 'seluk" everybody kept talking about. She inserted something or her own fingers- I do not know-, inside my vagina and yes, it was painful. Bearable, but painful. I remember she said "when you are pushing later in the labor, do not lift your butt okay, you might cause wide tear if you lift it". I was only 1 cm dilated at that time so she said most probably I would have to go home. Several minutes later a young doctor came in. I figured she should be the housemen office. She looked awkward, a little bit slow (she asked me the same questions repeatedly as she forgot my answer as she keyed in my info in the computer). and owh, she typed realllyyy slow too. Not something I expected as a doctor should work fast. I saw she was being ordered around by older nurses, and she just kept quite. After half an hour passed just to key in my general info, she said she was going to check my cervix opening. Surprised, I told her the nurse examined like, an hour ago and it was only 1 cm. But she said that was nurse, as a doctor, she has to check it too. I just have to allow her =(/ The second examination showed I was 2cm dilated. She said I might have to go home. But first I have to wait for Medical Officer to come and check our condition. So I was allowed to go out of the PAC room and waited together with my husband in that pink attire.

Several minutes later I saw an Indian medical officer and she started calling us one by one to get in a small room to be examined. It was a room where they did a scan to check on the baby's position. As I went in, she said she does not need to do a scan on me because I just did that sonography scan last Tuesday. So she said she just need to check on my cervical opening. Surprised again, I shrieked and told her I have been examined twice, the latest was by a house officer. But she replied that was that house officer's, and she need to check by herself too. I just nodded and had to agree with her. But during her 'seluk', I did not experience any pain as she did very gently and everything went smooth. I was still 2 cm open and she decided I need to go home first. so I changed back to my dress and we went back home that night about 10.30 pm, got laugh at by my mom and my little brother. haha. What an experienced. 

This write up about false alarm is too long isn't it? I guess the moment I delivered had to be shifted into next post. So please wait for my part 2 story ya. ^_^




Thursday, August 1, 2013

Menjelang Aidilfitri 2013

Salam hai hello pembaca budiman!

Tinggal lagi enam hari je nak raya. Raya tahun ni berbadan dua. Nasib baik selera makan dah ada balik. Boleh la menjamu rendang, ketupat, lontong dan sebagainya. Tak sabar pulak rasanya. hehe.

Sepanjang bulan puasa ni, aku memang berterima kasih sangat kat Encik Suami sebab menyediakan kelengkapan puasa dengan penuh dedikasi dan tanggungjawab, memandangkan keadaan sang isteri yang mengandung kononnya dan terkedek-kedek melakukan semua aktiviti. Masak untuk puasa ni, ada la beberapa kali je boleh dikira dengan jari. Selebihnya beli lauk-pauk, atau berbuka rumah parents dan in-laws, serta berbuka di luar (pun cuma 2,3 kali). Sahur pulak Encik Suami dengan penuh tanggungjawab bangun menyiapkan (memanaskan-jika ada) lauk lebih berbuka dan buat air milo panas. Aku cuma turun makan jer. Kalau takde lauk-lauk lebih, kami makan roti bakar atau koko crunch jer. Itupun disediakan oleh Encik Suami jugak. Alhamdulillah, dia rajin membantu apa-apa yang patut kat dapur especially kalau basuh-basuh pinggan. Semoga amal kebaikan kamu Encik Suami diberi ganjaran setimpal dari Allah yer sayang. You made me love you even more *blush*

Sepanjang kehamilan setakat ni, tak boleh bayang jugak kalau takdenya encik abang. Mau terkontang-kanting dibuatnya. Entah-entah dah berputus asa. Encik Suami sangat sangat membantu dan dengan penuh sabar melayan sang isteri yang pelbagai ragam. Menjaga rumah yang memang aku dah tak kuasa nak ambil tahu lagi buat masa ni. Maklumlah, mengandung.. mengada lebih. Takpela, abang layan la kite, masa ni jer sayang..9 bulan lebih kurang. Lepas ni saya layan abang pulak selama 90 tahun atau lebih (kalau panjang umur). hehe.. Anyway terima kasih daun keladi buat Encik Suami atas layanan tip top beliau. Lain kali kalau mengandung lagi, layan lah macam ni lagi. :) 

Untuk raya tahun ni, bajet kami memang takde lah. Disebabkan belum dapat duit scholarship lagi (borang-borang aku tak hantar lagi..huhu teruknyeee). Maka baju-baju raya aku recycle ibu punye je. Berapa pasang entah ibu bagi hari tu.. Ada 3,4 pasang kot, semua yang ibu dah taknak pakai lagi. Aku pulak muat sebab perut dah mancung ke depan. Kalau tak, mesti la tak muat kan. Baju semua tu cantik-cantik, baru-baru lagi, ok lah kan. Encik Suami pulak pakai baju melayu tahun lepas je jugak. Cuma beli t-shirt dia sikit dan jeans sehelai. T-shirt dia yang sedia ada sikit sangat dan semua dah lusuh, kalau tak lusuh pun, dah tak muat. Tu lah, siapa suruh membesar dengan pantas. huhu.. 

Tahun lepas beraya di Korea. Tahun ni tak sabar nak beraya di kampung dengan atok. Bulan puasa ni langsung tak balik kampung. huhu. takpe2, next week balik kampung dah. tinggal lagi beberapa hari jer. Sabar sikit. 

Minggu depan jugak nak scan baby. Yeay. Nervous sangat. (eh?). hehe. Tak sabar sangat nak tau jantina baby. Maklumla, barang-barang baby satu pun tak beli lagi. Hari tu pergi tengok-tengok kedai barangan bayi Manjaku di Bangi, barang-barang baby semua dah custom color biru dan pink. Macam mana nk beli. Bukan tak ada yang neutral color such as kuning dan hijau. Tapi tak banyak pilihan. Tambahan pulak yang biru atau pink tu lagi cantik-cantik design dia. Eeee tak sabar sangat nak beli. Terbeli jugak 3 pasang booties n mittens warna putih, kuning dan biru. Comel sangat. hehe..

Ok  lah. Sampai sini jelah membebel-bebel. Nak pergi masukkan duit raya dalam sampul sekejap. Tak sabarnya nak tunggu hari raya! Ewahhhh...^_^




Kepada pembaca-pembaca sekalian, aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI dan Maaf Zahir dan Batin! :)


Wednesday, July 24, 2013

Untuk Anakanda Beta

Salam hi hello gentle readers. 

Yeap for those of you who wondered where I have been all these while, (macam la ada!), I have been PREGNANT! oh yess.. absolute yes. Pregnant lady, I am.

At the moment, I have a 5 months belly, carrying a-still-unknown-gender of little baby. The love of me and my husband. 

So far, the pregnancy for me wasnt easy, WASNT EASY at all. The first three (or three and a half?) months were total challenge. I lost six killos, even the chubby fat on my cheek is gone! Thus left me looking like a very sick lady with the sunken cheek. :( For info, I have never lost the chubby cheek since I was a baby. uhukk.. I lost a lot of muscle due to continuous nausea and vomiting. I was diagnosed with Hyperemesis Gravidarum, Ketosis, and dehydration. I had to take bottles of liquid by IV drip to maintain my body fluid. That, of course includes going in and out of the hospital few times. T_T

There are times when I thought I couldnt bear it all. Crying and throwing tantrum in the middle of the night, blaming everything. Gosh. I even cried at the clinic, to the nurses! haha.. Lucky the upside down emotion has gone away.. 

My appetite is now coming back, buuuut, it is Ramadhan. (Oh btw, Happy Ramadhan to all!). Therefore my weight gain progress is still slow. I'll try my best to complete Ramadhan as much as I can. Though I'm already skipped a few days. Huhu.Please pray for me.

                                                                     ************

Baiklah.. Seterusnya untuk anakanda bonda yang sekarang tenang di dalam kandungan bonda. Biarpun kelahiranmu masih lama jangkanya, bonda telah diberkati tuhan dengan merasakan kehadiranmu dalam hidup bonda dan ayahanda. Bonda telah pun merasa kasih yang amat dan tak pernah tertinggal, dalam setiap doa bonda, akan kesejahteraanmu anakanda. Bait-bait ini tercipta atas dasar kasih seorang bonda terhadap anakandanya. Bonda juga begitu. Menjelang kelahiranmu nanti, juga akan bonda dendangkan lagu ini untukmu saban hari. Hidup sejahtera anakanda beta, disulami kasih sayang kami. :) 


Takkan ku biarkan walau ribut menyentakmu yang tidur 
Datang petir menyambar, jengking dan ular~
Bonda takkan berundur

Nyamanlah anakanda beta
Mimpikan yang indah saja
Nanti bila kau buka mata 
Semua tak serupa

Kan ada satu ketika kau tak tahu mana nak pergi 
Jalan betul, anakanda tak jelas mata~ 
Ambil yang sarat duri

Hiduplah anakanda beta
Biarkan jasad yang luka 
Selama tuhanmu ada
Takkan engkau tercela

Ngeri, tak terbayang mata
Bonda takkan ada sentiasa
Nanti moga kau tak lupa
Bonda memujukmu, anakanda

Hiduplah anakanda beta
Biarkan jasad yang luka 
Selama tuhanmu ada 
Takkan engkau tercela

Nyamanlah anakanda beta
Mimpikan yang indah saja
Nanti bila kau buka mata
Semua tak serupa.....





Friday, March 15, 2013

All Izz Well~

Salam hi hello gentle readers, 

One month. One month of being a student, again. Life has been busy, yes. But hectic? Not yet. Still finding the right rhythm to go with the up-and-down momentum. So far my schedules would be meeting both of my supervisors, discussions, field testing, helping the juniors, and most important, literature research. In Malay language it is called  'Kajian Kepustakaan'. Funny eh? Seems awkward to use that phrase in daily life. Imagine I was talking to somebody, like:

"Eh aku busy la esok.. Sorry aku tak dapat join korang. Aku kena buat kajian kepustakaan sikit."

Okay. Weird enough. 

So, for this whole week, after an eye-opening discussions, I end up digging into related articles in TRB journal, from several years back, given by my sv. Oooh there are hundreds of them, and to differentiate which one is related to my research and which one is not...I feel like it takes ages. Anyway anyhow I'm done now. And I have 40 articles to be read. Ha ha ha. 40. It's okay. All Izz Well.

Since scholarship's thingy is still in the mist, my monthly allowance is yet to received. Therefore my parents, being generous as ever, willing-ly provide me with temporary stipend to fund my study. Heartiest gratitude to both of them.

So I bought the most important thing (I think) that a researcher like me should own. A printer. Yeay!


By all good means, I wish my journey to success would be smooth, and the challenges I will be facing in the future is bearable. Amen~


Oh, (also) thanks to this lovely guy for the day and night support. I love you.



Till then, readers.Ciao~


Thursday, February 21, 2013

End of one journey just to start another

Assalamualaikum and hello gentle readers.

2012 passed and I had 10 posts. Seriously, like, JUST 10. Even though 2012 held so many significant events ever happened in my life. My journey of life. Okay, lets try to list them out. Just try . 

  • Early in 2012, my wedding ceremonies were held. Twice, as usual Malay customs. Each for bride's and groom's side. 
  • Mid 2012, I was super busy, restless, sleepless, but fearless in finishing up my research and thesis. 
  • Mid 2012, My first ever presentation in conference. Korean Railway conference. And received an Outstanding Paper Award.  
  • 3rd quarter 2012, my first bad encounter with colleague. (should i really state it here??-haha) . I guess I should. Because that was on of the most miserable time I ever had and one of the most horrifying experience I had to face. And it involves crying in front of my supervisor.  
  • 3rd quarter 2012, my master thesis defense, my master thesis published, my graduation ceremony. yeay! Thats the end of my Master Degree's journey.
  • 3rd quarter 2012, first grand honeymoon with beloved husband in Jeju Island. I will never forget that romantic summer holiday :) 
  • 3rd quarter 2012, went back to Malaysia for good. For some reasons that I've been thinking and taking into considerations for quite some time, I decided to read my PhD here in my homeland. 
  • 3rd quarter 2012, interview for PhD scholarship
  • Towards the end of 2012, Second presentation in conference, ITC conference, reunion with the Koreans.
  • Towards the end of 2012, succeed the interview. 
  • Towards the end of 2012, family retreat ( 7 days) to Phuket, Thailand. Unforgettable memories.
  • Towards the end of 2012, keep myself semi-busy preparing for documentation.

Okay, there ,  some of the highlights.

What about this past 2 months? 

  • Early 2013, sitting for IELTS, succeed with Band 7 over 9 .  satisfied because I didnt study much.
  • Early Feb 2013, attend Phd Research Methodology 5-day course
  • Mid Feb, registered as a postgraduate student in UKM. The start of my PhD journey. 
There you go. See? I am currently a postgraduate student in UKM. Back to my student life. Shall I say Im getting used to it? Of course I should say that! I was in my kindergarten in 1993. And since then, i never spent a year not in school. The longest break was before registering for PhD i guess, in which i become a fulltime housewife- 5months. (But not exactly, I did some academic works, such as presenting in conference and writing paper-i may say).

Anyway, Alhamdulillah I started my my PhD journey about a week ago. That involves discussions with supervisors, preparing for grant, and a bit reading. 

What to Expect in a PhD journey


My supervisor on the offer letter was stated as Prof Amiruddin I, Dr Nur Izzi MY and Mr Khairul Anuar MN. But as Prof Raihan suggested and (I agreed), the department changed the order of my supervisor, putting Dr NIMY's name as the first supervisor. However due to unforeseen and really unfortunate circumstances, in the system , at the grad school, the order of the SVs still yet to be changed. There goes my first hassle. Anyway after all that I faced in Seoul, this is just a tiny little dot. 

At the moment, I want to equipped myself with as many literatures as possible. I wish to cover pilot study as wide as possible. Alhamdulillah, so far I'm happy with all my supervisors. Regardless of whose name come first. They are all determined and energetic. I'll keep praying hard for things to go smooth all the way. 

May Allah bless and ease our journey.



My all-the-time wish!






Friday, May 11, 2012

Cinta dan Kecintaan

" Ada kata Cinta dan Kecintaan. 
Cinta dan Kecintaan kita sampai mati. 
Aku mahu dan aku ingin;
Aku pinta dijajah cinta; 
dari kini hingga selamanya. 
Tapi cuma kamu,
Cuma cinta kamu.."