Wednesday, November 26, 2008

ialah memori.

Tadi aku tgh berbual2 ngan adik aku haziq. kitorg sembang2 pasal camping2 nih. Aku ceritakan pengalaman aku bercamping.
Justify Full
Tetibe aku teringat plak kisah aku kat PLKN . PLKN sgt best sampai mase hari nk balik sgt sedih rase nk nangis.. huhu.. Teringat mase mula2 nk g kem PLKN. Aku dapat Kem Batu Jong, Kuala Krai, Kelantan. Aku tak pernah pergi Kelantan pon sblm tuh. So , on the day, aku sgt riang gembira nak naik bas dan sgt excited nk jumpa kengkawan baru.

Tapi bukan sume bagus mcm disangka. Ye aku jumpe kwn dalam bas, antara yang pertama aku knal, Rex, Wani dan Zack. dorg mmg best, sbb sume ramah . Rex dari Kajang, Zack Ampang dan Wani dari Puchong( sume from selangor je).. hehe..

Tapi once bas kitorg sampai tapak kem , aku rase nak nangis sgt. Mula2 nervous je tapi lpas tu rase nk jerit2 je kat ibu suh amik aku balik. Bygkn la mase tu Kelantan baru lpas dilanda banjir dan dalam dorm kitorg tu masih berbaki air sampai kene lipat kaki seluar kalo nk g kat katil . Jadi esok paginye tugas kitorg cume 1, bergotong royong mencuci lumpur dalam dorm. Jalan laluan dari dorm ke dewan pun kena letak papan byk2 sbb jalan tanah merah je yg ada kat situ dan bnyk lumpur.

Dalam dorm aku selain aku ada 27 lagi kawan yg duk situ. Aku dapat katil yg depan skali dan seblah katil aku ialah Jacqueline, budak mixed Canada. Ayah die chinese. Tapi muka dia mcm Org CAnada je, takde rupa malaysia langsung. Mase tu aku terpegun la gak dgr die ckp melayu(pandai). Tapi die sgt menunjukkan 'kegelian' die terhadap kem tersebut. Kem kitorg ni baru dibina so bnyk la prasarana yang tak siap lagi, Landscape pun takde lagi. Kem kitorg menempatkan pelatih2 dari Selangor, Perak dan Kelantan sendiri.

Bile ade mase lapang aku asyik kumpul kat dewan dan hang out ngan rex. Kami berempat dapat dorm yg lain2, platun pun lain2. Aku Delta, Rex Charlie, Zack Alpha dan Wani Beta. Tapi bila tiba waktu belajar dalam kelas, aku sama kelas ngan Rex. So aku takla rase sorg2 sgt.
Buat yg tak g PLKN , kami ada 4 modul iaitu modul fizikal( latihan ala2 ketenteraan yg lasak such as kawad kaki, rempuh halangan , berlari marathon, orienteering, berkhemah, dan sbg.) Modul kedua ialah Pembinaan Karakter iaitu pembelajaran dalam kumpulan. Modul ni kitorg pandang remeh je mase tu sbb kalo masuk kelas ni nanti kene main bola juggle, pastu pemetaan visual lah, kene wat persembahan dan macam2 lagi aktiviti2 ldk yang berkaitan dengan menonjolkan kecemerlangan diri dan menampilkan yang terbaik dari diri org lain. Modul yang ketiga ialah Modul Kenegaraan. kitorg blaja dalam kelas, ttg negara malaysia, sumbangan kerajaan ,peranan rakyat, undang2, election, dan sumelah ttg negara. Modul terakhir ialah khidmat masyarakat. Dalam modul ni aku dan kawan2 dihantar ke kampung2 untuk stay kat citu 4 hari. Rumah yang aku duduk kat Kg Sg Sam. Aku , Ain , ngan sorg bdk cina yg aku dah lupa nma die duk serumah. Nama bunda angkat aku tu pun aku dah lupa. Huu teruk betul aku nih. Selain tu, kitorg kene pergi kat kawasan2 peranginan dan rekresi pastu bersihkan kawasan tu. Kitorg gak kne g hospital untuk berbakti dan pegi Balai bomba untuk bermain.hehe. Tapi paling best kitorg dapat jalan2 mkn angin. Hehe.

Bnayak lagi citer2 best mase PLKN ni especially Modul Fizikal tu. Tapi biarlah dulu len2 kali la aku cerita lagi.

=)

1 comment:

Nazrin Saad said...

aku sempat digosip dengan amoi cun waktu kt plkn..
plus, aku sggp blaja mandarin masa kt plkn sbb nk rapat dgn bk cina 2...
kngan ak r...