Tuesday, November 25, 2008

Unser yang dianiaya.

Kerane kebengangan aku telah mengepost entry yang terpanjang sekali yang aku pun sendiri sangat buhsan untuk membacenye seperti entry sains dan matematik dalam BI itu.
tapi biar lah kan ..
suka hati lah kan..
haha

Berkait kejadian yang menimpa kereta tadi..

Kitorg (iaitu aku dan mak aku)tengah shop2 kejap kat ampang point sambil saje2 cube untuk mengalirkan wang kepada para peniaga kat situ.. then setelah penat berjalan, hati pun tergerak lah untuk pulang sambil mengenangkan yang kitorg mmg kene balik sbb nak hantar atuk g refleksologi kul 3.30pm.

Kuar2 Ampang Point sempat plak aku terserempak ngan si Rais(bukan Rais Yatim!), kwn skola smap aku dulu. Sempat jugak aku tanye die apehal die smart2 disebabkan aku telah lupe yang die tu tgh intern kat Ampang Utama tuh. haha...

Eh berbalik pade cerite asal.

Kemudian kitorg tgk, tgh hujan lebat kat luar maka berlari-lari anak lah kitorg ke jejantas yang menghubungkan Ampang Point ngan kereta Toyota Unser berwarna Mahogany kami tuh.

Aku lari cepat2..
Nak sampai kat kete dulu.

Tapi ibu tak 'Teet-teett' pon. (Teet-teett adelah bahasa kami sekeluarga untuk menekan remote kereta utk unlock sbb aku dan adik2 suke berlari2 ke kereta sambil menjerit kat ayah, " Ayaaah, Teet-teett yaah!!". Sebab sape sampai kete dulu, die menang..)

eh aku terkuar topik lagi.

So ibu tak unlock kete menyebabkan aku beranggapan yang ibu sengaje nk wat aku basah. Huhu
Tpi bile ibu pun terkial2 dengan muka yang tertanya2 bila dah sampai kat kete aku pun jd aneh sikit. Then ibu try bukak kete dan berjaya sbb pintu kat driver seat tak berkunci.

Maka masuklah kami ke dalam kete dengan geram sikit sbb bsh. Pastu nk start enjin tetibe tak bleh pon. Dengan situasi yang hampir serupa macam mase kat Tambun 5 bulan yang lepas (iaitu bateri kong!), semua lampu tak nyala dan enjin tak leh on dan takde pape tindakbls elektrik dan tinngkap pun takleh bukak dan.. pintu pun takleh bukak sbb hujan. Maka kami berada dalam kepanasan di dalam kete.

Tapi yang penting kami rilek je sbb ingat kan juz bateri(walaupon di hati ade keraguan sbb baru sgt tukar bateri kete..pehall??).
Tpi kami ttp cool sambil menanti mekanik dari Toyota dtg membantu.

Lepas dekat2 sejam, abg mekanik pon sampai ngan moto dia. Bukak2 je but kete tu die tanye, "ni apehal plug(plug kot!) yang sambung kat bateri ni tercabut kak? akak cabut ke?"
Aku tergelak je sbb rupe2nye mende tu tercabut maka litar tak lengkaplah maka tak mengalir lah letrik melalui kete ni..hehe

Tapi tetiba abg tu cakap lagi" Ni apehal dah tercabut nih? Eh ape lak playar pun ada dalam ni??"

" Kak, ni bukan kes bateri ni kak. Ni ade org da bukak kete akak ni .. Ni saye tak brani nk usik la ni saye taknak la sentuh(sambil alihkan tangan die jauh2).. Saye tau pasal bateri je ni kak."

Barula kitorg cuak.. Laaa.. rupe2nye kete kami telah dipecah masuk. tapi bukan masuk kete, cume masuk but kete dan mencuri bahagian2 enjin dalam kete tuh. cis! cis! seribu kali cis! buat pencuri laknat tersebut. Dalam ke'profesional'an die wat keje ( sbb takde kesan umpil langsung!), bodoh jugak die sbb tertinggal playar yang nampak jelas dan ketara kepunyaan seorang mekanik.

Maka kami pun kene tinggal lagi dalam kete panas tersebut menunggu tow truck plak tarik kami ke Toyota.

Tapi tow truck sangat lambat dan ayah yang dari Bangi tu smpai dulu. huh.
Sampai Toyota kete kami di check2 dan antara perkara2 yang berlaitan adalah:
  1. Hilang Throttle body dan hoses(aku pun tak tau kejadah ape menatang nih tapi it costs about RM 1200++ ( God!)
  2. Hilang mentol lampu dan lampu dan segala yang dipecahkan itu
  3. Alarm system yang telah di malfunction kan dan kerugian sebanyak RM1000++lagi
  4. LAin2 kehilangan bahagian enjin yang masih belum dapat dikenalpasti
Maka kami pun membuat report kepada polis.

Kereta plak kene tinggal kat Toyota. dan kami balik dengan sedih hati..

tu jelah ..

2 comments:

~thirasaufee~ said...

perghh... slame ni ak duk dgr org pecah masuk keta.. ni mmg progile punye orang.. haha.. btw, saye bersimpati andy.... kalau tau sape pencuri tuh sula saja die.. hehe

NORFARAH NADIA said...

haha.. lebih dari sula aku nk wat ..hehe..